Lento peruuntui? EU kampanjoi matkustajien oikeuksien puolesta
Tunnetko omat oikeutesi matkustaessasi ympäri maailmaa lentäen tai junalla saati sitten laivalla tai bussilla? Mitä teet, jos lentosi perutaan tai se on auttamattomasti myöhässä? Entä jos matkalaukkusi hukkuu teille tietämättömille? Tässä artikkelissa käsitellään mm. näitä aiheita varsinkin lentoliikenteessä ja annetaan niihin vastauksia.
Euroopan komissio on vuodesta 2010 kiinnittänyt erityisestä huomiota matkustajan oikeuksiin ja sen tiimoilta on edelleen menossa kampanja, jonka tarkoituksena on parantaa matkustajien tietoisuutta omista oikeuksistaan matkustaessaan varsinkin EU:n alueella. Monet joutuvat kokemaan jonkinlaisia ongelmia matkustaessaan, mutta kannattaa kuitenkin muistaa kohtuus kaikessa. Parhaiten ongelmista selviää ja niihin löytyy ratkaisu, jos pystyy itse säilyttämään suhteellisen positiivisen asenteen ja on avoimin mielin. Useimmiten lentoyhtiöiden henkilökunta on hyvin asiakaspalvelualtista ja he todella haluavat löytää pulmaan kuin pulmaan molempia tyydyttävän ratkaisun.
Tunne oikeutesi matkustajana –kampanja
Euroopan komissio käynnisti kesällä 2010 kampanjan 23 EU:n virallisella kielellä. Sen tarkoituksena on antaa matkustajille helpommin ja näkyvämmin tietoa omista oikeuksistaan matkustajana. Miljoonat eurooppalaiset matkustavat joka vuosi vähintään kerran vuodessa. Hyvin usein he ovat kuitenkin tietämättömiä heitä koskevista säädöksistä matkustajana ja siitä mistä voi hakea apua, jos joutuu oikeuksiaan vaatimaan. ”Tietoa ei ole koskaan liikaa. Toivomme, että kaikilla Euroopan lentoasemilla näkyvät huomiota herättävät julisteet ja kaikilla EU:n kielillä oleva online-tieto saavuttaa miljoonat matkustajat, jotka matkailevat tänä kesänä ja tulevina kuukausina”, liikenteestä vastaava komission varapuheenjohtaja Siim Kallas on todennut.
Lentoasemilta löydät helposti julisteita ja lehtisiä, joissa kerrotaan matkustajan perusoikeuksista. Matkustajien on mukavampi matkustaa ja rentoutua lomallaan, kun he tietävät oikeuksistaan. Plussaa kampanjassa on myös se, että tietoa ja apua on saatavilla jokaisen EU:n kansalaisen omalla äidinkielellä.
Matkustajan perusoikeudet
1990-luvulla lentoliikenne ja matkustajien määrä kasvoivat räjähdysmäisesti. Tästä aiheutui kuitenkin myös ongelmia ja ikäviä tilanteita matkustajille. Siksi EU on vuodesta 1991 tehnyt asian parissa töitä, jotta jokaisen matkustajan oikeudet perusoikeudet voidaan taata.
Nämä ovat perusoikeutesi lentäessäsi:
- oikeus tietoon
- oikeus korvaukseen tai uudelleenreititykseen jos lentosi perutaan tai sinulta evätään lennolle pääsy; oikeus korvaukseen, jos lentosi viivästyy vähintään viidellä tunnilla
- oikeus apuun ja tietyissä olosuhteissa oikeus korvaukseen pitkän viivästymisen, peruutuksen tai lennolle pääsyn epäämisen takia
- oikeus valitukseen ja oikeussuojakeinoihin
- oikeus matkustaa samoin edellytyksin kuin muut kansalaiset, jos sinulla on vamma tai liikuntarajoite
Näistä oikeuksista on säädetty EU:n lainsäädännössä jo vuosia sitten. Tätä lainsäädäntöä sovelletaan tilanteen mukaan kaikkiin niihin matkustajiin, jotka joko lähtevät jonkin jäsenvaltion alueella sijaitsevalta lehtokentältä tai saapuvat sellaisille lentokentille kolmannesta maasta, jos lennon suorittaa EU:n lentoliikenteenharjoittaja.
Yleisimmät ongelmat matkustaessa ja kuinka niistä selvitään
Lennon peruutus tai lennolle pääsyn epääminen
Jos sinulta jostain syystä yritetään evätä pääsy lennolle, lentoyhtiön on ensin etsittävä vapaaehtoisia. Jos olet vapaaehtoinen, saat tiettyjä etuuksia. Lentoyhtiö tarjoaa mahdollisuutta valita joko lipun hinnan palauttamisen tai uudelleenreitityksen välillä. Lennon pituudesta ja viivästyksistä ennen uudelleen reititystä riippuen sinulla on oikeus 125-600 euron korvaukseen. Jos valitset vapaaehtoisena uudelleenreitityksen, lentoyhtiön on annettava sinulle myös apua koskien esim. ruokaa tai majoitusta.
Jos lento perutaan kokonaan, sinulla on oikeus samanlaiseen korvaukseen paitsi silloin, kun sinulle on ilmoitettu peruuntumisesta vähintään 14 vuorokautta ennen lentoa tai jos sinulle tarjotaan uudelleenreititystä lähes samoihin kellonaikoihin samalle päivälle. Jos lentoyhtiö pystyy osoittamaan, että peruutus johtui poikkeuksellisista olosuhteista, korvausta ei myöskään makseta. Lentoyhtiön on annettava mahdollisuus jälleen valita lipun hinnan tai uudelleenreitityksen välillä. Toki sinulle on myös taattava huolenpito, kuten ruoka, majoitus ja mahdolliset kuljetukset.
Lennon viivästyminen
Lentoyhtiön on tarjottava huolenpito (mm. ruoka, virvokkeet, puhelimen käyttö jne.), jos lentosi viivästyy:
- enintään 1500 kilometrin lennolla vähintään kaksi tuntia
- vähintään kolme tuntia EU:n sisäisillä lennoilla tai muiden lentojen osalta, kun matkan pituus on 1500-3500 kilometriä
- yli 3500 kilometrin lennolla vähintään neljä tuntia
Jos matkasi viivästyy yli viisi tuntia, lentoyhtiön on halutessasi korvattava sinulle lipun hinta ja vastattava kuljetuksesta matkasi alkuun, jos päätät lopettaa matkanteon kokonaan. Jos lento viivästyy yli kolme tuntia, sinulla voi olla oikeus jo aiemmin peruutuksen ja epäämisen yhteydessä mainittuun korvaukseen. Voit vaatia korvauksia lentoyhtiöltä myös viivästyksestä aiheutuneista vahingoista.
Matkatavarat
Jos matkatavarasi katoavat, sinulla voi olla oikeus enintään 1220 euron suuruiseen korvaukseen. Et voi kuitenkaan vaatia korvausta lentoyhtiöltä, jos se on tehnyt kaikkensa, jotta vahingoilta vältyttäisiin tai jos kohtuullisia toimenpiteitä ei ole mahdollista toteuttaa. Jos matkatavarat ovat vahingoittuneet, tee lentoyhtiölle korvaushakemus seitsemän päivän kuluessa.
Muista oikeuksista voit lukea lisää täältä: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/fi/03-air.html
Lisää tietoa netistä
Jos matkustajan oikeutesi mietityttävät, käy tutustumassa sivustoon http://ec.europa.eu/passenger-rights tai kampanjasivuihin suomeksi http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/fi/32-campaign.html. Molemmilta sivustoilta löydät laajan tietopaketin, yhteystietoja ja muuta tarpeellista, jos joudut tilanteeseen, jossa sinusta tuntuu, että matkustajan oikeuksiasi on loukattu.
Halvat lennot 5
Kaikki matkakohteet: Alicante -
Amsterdam -
Bangkok -
Barcelona -
Berliini -
Bryssel -
Budapest -
Dubrovnik -
Istanbul -
Ivalo -
Jyväskylä -
Kittilä -
Kokkola-Pietarsaari -
Kuala Lumpur -
Kuopio -
Kuusamo -
Levi -
Lissabon -
Lontoo -
Madrid -
Malaga -
Miami -
München -
New York -
Nizza -
Oulu -
Pariisi -
Phuket -
Pori -
Praha -
Pristina -
Riika -
Rooma -
Rovaniemi -
Singapore -
Tampere -
Tukholma -
Vaasa